پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261492
ارز چندنرخي، معادلات اقتصادي را ناکارآمد مي‌کند/ عمده علت تورم، به رشد نقدينگي برمي‌گردد
تاریخ انتشار : 1401/05/23 08:07:39
نمایش : 781
عضو اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينکه ارز چندنرخي معادلات اقتصادي را ناکارآمد مي‌کند، گفت: مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني با ارز بازار آزاد باعث سوءاستفاده عده‌اي شد و رانت ايجاد کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حميدرضا صالحي عضو اتاق بازرگاني استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ درباره معضلات ارز چند نرخي، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ توماني محصول رويکرد اقتصاد نفت محور در سال‌هاي گذشته بود و کشور ما را امروز با چندنرخي بودن ارز در اقتصاد کلان مواجه کرده است.

وي افزود: در سال‌هاي اخير مشکل اصلي اقتصاد به اين نکته برمي‌گشت که برخي از کالاها با ارز ترجيحي و برخي ديگر با ارز آزاد سنجيده مي‌شدند و همين چندنرخي بودن ارز، به آفت بزرگي براي جلوگيري از رشد اقتصادي کشور تبديل شده بود.


صالحي با اشاره به اينکه ارز چندنرخي معادلات اقتصادي را ناکارآمد مي‌کند، ادامه داد: مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني با ارز بازار آزاد باعث سوءاستفاده عده‌اي شد و رانت ايجاد کرد و در بازار ديده شد که با ارز ارزان به قيمت دولتي مواد غذايي مانند گوشت وارد مي‌شد اما در بازار، قيمت گوشت کاهش پيدا نکرد. همچنين بسياري از مواد دامي با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد شد اما با دامدار به قيمت ارز آزاد محاسبه شد.

بيشتر بخوانيد:
تک‌نرخي شدن ارز منجر به حفظ قدرت خريد مردم مي‌شود

پس از تک‌نرخي شدن ارز پرداخت يارانه به‌صورت ريالي روش درستي است

عضو اتاق بازرگاني استان تهران افزود: يارانه‌اي که به برخي از کالاها اختصاص داده شد را مي‌توانستيم به روش‌هاي ديگر براي رفاه مردم در نظر بگيريم تا باعث سوءاستفاده از ارز دولتي نشود، يعني با تک‌نرخي کردن ارز پرداخت يارانه به‌صورت ريالي روش بهتري بود.


وي درباره رشد بخش کشاورزي با حذف ارز ترجيحي، تصريح کرد: حذف ارز ترجيحي باعث مي‌شود، کالاهايي که در داخل با هزينه‌هاي ارز آزاد توليد مي‌شود، وارد نشود. توليدکنندگان با هزينه‌هاي جاري کشور محصول توليد مي‌کردند از طرفي همان محصول، با ارز جهانگيري با قيمت کمتر وارد مي‌شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ توماني باعث خروج سوداگران شد

صالحي ادامه داد: حذف ارز چند نرخي باعث شد سوداگران از ميدان خارج شوند و مولدان اصلي و توليدکنندگان بتوانند کار خود را انجام دهند.


عضو اتاق بازرگاني استان تهران درباره تأثير حذف ارز ۴۲۰۰ توماني در کاهش تورم، گفت: عمده علت تورم مربوط به رشد نقدينگي است که به ميزان توليد اسکناس و کسري بودجه برمي‌گردد. توليد بايد در واحدهاي کوچک رونق بگيرد و هزينه‌هايش کاهش يابد تا در کنار آن بهره‌وري افزايش يابد و اين راهکار در نهايت موجب کاهش کسري بودجه مي‌شود.

نيروي مولد کشور، بايد در اقتصاد تأثيرگذار باشد

وي درباره تأثير پرداخت يارانه مستقيم به مصرف‌کننده در کاهش ضريب جيني، بيان کرد: پرداخت يارانه مستقيم در کاهش ضريب جيني تأثير دارد اما تأثير زياد را زماني شاهد خواهيم بود که نيروي مولد کشور بتواند در اقتصاد تأثيرگذار باشد يعني تمام اقشار مختلف در کشور در اقتصاد نقش داشته باشند چراکه همين مسئله باعث افزايش توليد شده و در ضريب جيني تأثيرگذار است.


صالحي اضافه کرد: مؤلفه‌هاي مختلف اقتصادي اگر در کشور ما به‌خوبي فعال نشود نمي‌توانيم اميدوار باشيم که وضعيت اقتصادي روبه بهبودي برود. حذف ارز ۴۲۰۰ توماني باعث مي‌شود نيروهاي منفي در اقتصاد حذف شوند و باعث همگرايي اقتصاد مي‌شود، اما همه مسائل و‌ سياست‌هاي اصلاحي را نبايد متمرکز در حذف ارز ترجيحي کنيم.


عضو اتاق بازرگاني در پايان خاطرنشان کرد: تنها حذف ارز چند نرخي در اصلاح اقتصادي کارآمد نيست. در کنار آن براي رشد اقتصادي، بايد به افزايش توليد و صادرات نيز توجه لازم را داشته باشيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html